Tartsd kézben az életed: 8 hasznos tipp, hogy kevesebbet stresszelj és pozitívabb légy a munkádban

Te hogy érzed magad a munkádban nap mint nap? Szoktál stresszelni? Előfordult már olyan, hogy úgy érezted Te mindent jól csináltál igazi elismerést vagy kinevezést mégsem kaptál érte?

Ez azért lehet, mert az eredményességednek sajnos csak 25%-a múlik az intelligenciádon és 75%-a azon, hogy mennyire vagy pozitív, mennyire vagy képes a stresszel naponta megbirkózni, és hogy vannak-e körülötted olyan emberek, akik támogatnak. Ezért lehet az, hogy látsz olyanokat, akik bár nem okosabbak nálad mégis többre vitték.

 rawpixel-648563-unsplash.jpg

Ha szeretnéd jobban megélni a mindennapokat és kevesebbet stresszelni az alábbi ötleteket, akármilyen apróságoknak is tűnnek, érdemes megfogadni.

Veled vagy érted?

Tudom, könnyebb ezt mondani, mint megcsinálni, de amíg áldozatként látod magad, addig áldozat is leszel, addig nem Te uralod a körülményeid, hanem a körülmények uralnak Téged. Ha képes vagy úgy látni a világot, hogy a dolgok érted és nem veled történnek, akkor Te kezded irányítani az életed.

Velem előfordult, hogy ott ültem egy megbeszélésen, előadtam egy ötletet és meg voltam győződve, hogy ez a jövő, ez az, ami igazából mindenkinek jó lesz. Ahogy befejeztem a mondandóm a többi résztvevő rám öntötte az összes félelmét és problémáját a felvetett ötlettel kapcsolatban, és ezt nem is igazán finoman tették. Két választásom volt, összeomolok és összepakolok, vagy megvizsgálom, hogy mi is ment félre, mi is történt a megbeszélésen? Mindent megtettem annak érdekében, hogy ez az ötlet átmenjen? Mi az, amit megtehettem volna még? Miután ezt megvizsgáltam képes voltam összerakni egy olyan startégiát, amit aztán tényleg elfogadtak. Ehhez viszont az kellett, hogy felvállaljam a saját felelősségem és hajlandó legyek változtatni, mert a korábbi visszajelzés értem történt.

Szociális háló

Amikor stresszes vagy, amikor nehezebb a napod, nagyon sokat számít, hogy milyen emberekkel vagy körül véve, hogy van-e, akihez oda mehetsz és akivel őszintén beszélni tudsz. Nehéz helyzetekben az emberi kapcsolataink a legfontosabbak, ezekre mindig fordíts időt és ápold őket, mert rendkívül erős biztonsági hálót jelenthet.

Én ennek a negatív oldalát akkor tapasztaltam meg, mikor először külföldön éltem. Bár elég könnyen teremtek kapcsolatot az első évben valahogy nagyon nehezen ment a barátkozás, mert folyton utaztam. Ebben az időszakban sokkal súlyosabbnak éltem meg minden problémát, mert nem volt senki, akivel egy jót tudtam volna beszélgetni. Végül extra erőfeszítéseket kellett tennem, hogy kiépítsek egy szociális hálót és ez tényleg bevált. Viszont azóta még jobban figyelek erre, hogy legyenek körülöttem legalább olyan kollégák, barátok, akikkel szívesen megiszom egy kávét vagy őszintén tudok beszélgetni, ezt tartom az egyik legfontosabb dolognak. Amíg jó és támogató társaságban vagy, addig minden sokkal könnyebbnek tűnik.

A legjobb reggeli rutin

Légy hálás és mond, hogy köszönöm. Hálás igazából bármiért lehetsz: a napsütésért, a finom kávéért, amit reggel a kávézóban kaptál, egy kedves mosolyért, amivel egy kollégád fogadott reggel. Látod, bármilyen apróság lehet, ami kicsit is jobbá teszi a napod, hiszen ezek azok a dolgok, amik igazán befolyásolják a hangulatunkat. Ezeket reggelente akár össze is írhatod, hogy könnyebben emlékezz rájuk. Én ma már el sem tudom képzelni a napom anélkül, hogy ezt megtenném.

Vannak olyan vezetők, akik reggelente kiküldenek egy köszönöm emailt vagy szóban köszönetet mondanak egy kollégájuknak és ezzel kezdik a napot. Így nem csak azt alapozzák meg, hogy nekik jobb legyen a kedvük, de még egy másik embernek is segítenek abban, hogy jól kezdődjön a napja. Persze nem kell vezetőnek lenni ahhoz, hogy ezt megtedd.

Önreflexió

Nagyon jó, ha időt biztosítasz magadnak az önreflexióra. Erre mindenkinek szüksége lenne. Érdemes végig gondolni a napod, hogy mi ment jól, mi az, amit sikerült elintézned, elakadtál-e valahol és ha igen miért, illetve hogyan tudnád legközelebb másként csinálni? Ezek az összegzések nagyon hasznosak lehetnek amikor egy projektben vagy benne, vagy csak szeretnél magadról többet megtudni. Én minden nap készítek egy ilyen összegzést. Felírom a kérdéseket és őszintén átgondolom a válaszokat. Lefekvés előtt különösen jó gyakorlat, mert kitisztítja a fejem és így reggel sokkal pozitívabban tudok neki kezdeni a következő napnak. Néha elfelejtem leírni, de mivel ezt már egy éve csinálom, azért elalvás előtt, akár írás nélkül is végig tudom gondolni ezt.

Az a 30 perc

A mozgás segít abban, hogy könnyebben feldolgozzuk a stresszt. Ezt számtalan tanulmány alátámasztja és biztosan Te is olvastál már róla. De nem kell rögtön az edzőterembe rohanni, ha egyébként ezt a fajta mozgásformát nem kedveled. Elég, ha figyelsz arra, hogyan és mennyit mozogsz. Ez a mozgás pedig lehet egy jó kiadós séta, rohangálás a gyerekkel, közös sport a barátokkal vagy tényleg egy edzőterem.

Én szeretem beépíteni a mozgást a hétköznapjaimba, autó helyett BKV-t használni, jó idő esetén sétálni, lift helyett a lépcsőt használni és a gyerekkel játék közben súlyzózni, amit még ő is élvez. Egy időben a BKV-t felváltottam az autóval és rögtön észrevettem a hatását. Nem elég, hogy kevesebbet mozogtam, de még a forgalom és a vezetés miatt is stresszelhettem.

Felejtsd el az alvásmegvonást

Rengeteg cikk született arról, hogy milyen fontos a pihentető alvás. Arianna Huffington nem csak cikkeket, hanem még egy könyvet is írt ennek fontosságáról The Sleep Revolution: Transforming Your Life, One Night at a Time címmel. Az alvás fontosságát igazából csak akkor értik meg az emberek, mikor tartós alvásmegvonásban szenvednek.

Amikor a lányom pici volt nem aludt két éven keresztül. Én szinte egész éjjel fent voltam vele, óránként, kétóránként keltem, majd utána dolgoztam és éjszaka újra indult a kör. Ezt az időszakot legjobban az emberi kapcsolataim sínylették meg, mert képtelen voltam annyira figyelni másokra, mint korábban, ők pedig nem értették, hogy mi a bajom, mitől lettem feszültebb, kedvetlenebb, kevésbé figyelmes. Amikor végre újra tudtam aludni, szinte napok alatt helyre jöttem. A kapcsolataim helyretételére viszont kicsit több idő kellett.

Te ismered magad a legjobban, Te tudod, hogy mi az az alvásidő amire szükséged van, ahhoz, hogy az agyad produktív legyen. Mindegy, hogy mi az az időintervallum, a lényeg, hogy szánd rá az időt. Felesleges aggódni, hogy akkor lemaradsz valamiről, jó tervezéssel, kipihenten mindenre jut elég idő egy napban.

Közösségi média idő

Ma az okos telefonoknak köszönhetően szinte bármikor el tudjuk érni a közösségi médiát, még akkor is, ha a munkahelyünk letiltotta ezeket az oldalakat. Észrevétlenül az 5-10 percek órákká adódnak össze és a fent említett tevékenységekre már nem is marad időd. Jártál már így?

Ráadásul a közösségi médián az esetek nagy részében tökéletes emberekről és tökéletes helyzetekről olvashatunk, esetleg még el is kezdjük magunkat hasonlítgatni. Tudom, könnyű azt mondani, hogy ne csináld, ez nem a valóság, de ez nem mindig sikerül.

Ezért az a legjobb, ha limitálod a közösségi média használatot és így annak a hatását is magadra. Facebookon olyan zárt csoportokba jelentkezz, ahol hasznos információkat kaphatsz és olyan tartalmat olvass, ami tényleg épít Téged. A Linkedinen is inkább csak a csoportok érdekes üzeneteit olvasd el. Vagy kövess egy egy személyt, aki érdekes szakmai cikkeket ír.  

A legtöbb applikáción be lehet álltani, hogy letiltson naponta egy bizonyos idő után. Döntsd el mennyi időt engedélyezel magadnak egy nap (15 perc vagy fél óra?) és utána állítsd be a letiltást. Ha ezután ki kell kódolnod a közösségi médiát azért, hogy hozzáférhess sokkal kevésbé valószínű, hogy ezt megteszed. Van olyan ismerősöm, aki havonta egyszer-kétszer „Armageddon” napot tart és ilyenkor minden féle elektromos eszköztől eltávolítja magát. Ha a napi limit neked nem megy, akkor ez is egy járható út egy kis méregtelenítéshez.

Én néhány hónapja kezdtem el újra aktívabban használni a közösségi médiát. Amikor először beállítottam az időlimiteket megdöbbentem, hogy mennyit használom ezeket az oldalakat, pedig én igazából tartalom gyártás céljából kezdtem el használni őket. Mégis, mivel ennyire addiktív engem is beszippantott. Most már jobb. Sokkal kevesebb időt töltök fent és azt is célirányosan teszem, csak olyan dolgokkal foglalkozom, amik engem vagy a valódi kapcsolataim építik.  

Dedikált e-mail olvasási idő

A közösségi média mellett az e-mail a másik időrabló és stressz faktor. Minden egyes alakalommal mikor meglátsz egy emailt és elolvasod, esetleg válaszolsz 15 perc kell, hogy újra visszarázódj abba a munkába, amit elkezdtél. Sokkal jobban teszed, ha az állandó email olvasás helyett óránként vagy inkább 2 óránként csak egyszer nézel rá a fiókodra. Néha az is előfordulhat, hogy mire Te válaszolnál a probléma már meg is oldódott, a kérdést már meg is válaszolták, miközben Te hatékonyan dolgoztál valamin, ami igazán értéket jelent.

Ha én egy nagyobb munkába belefogok bezárom az email fiókom és csak a dedikált időben nézek rá. Mivel az email fiókom a telefonomon is fent van, beállítottam VIP email címeket, az ezekről az e-mailekről érkező leveleket, bármikor láthatom már beérkezéskor, gy biztos, hogy a fontos és sürgős leveleket megkapom időben.  Viszont az esetek nagy részében ilyen emailek nem érkeznek, így én hatékonyan tudom folytatni a munkát.

Sokszor az, hogy hogyan látjuk a világot, hogy pozitívnak vagy negatívnak értékeljük az eseményeket azon is múlik, hogy mennyire érezzük, mi kontrolláljuk a napjainkat. Ezeknek az egyszerű lépéseknek a beépítésével képes leszel jobban kézben tartani az időd és a gondolataid. A pozitív hatását, pedig hamarosan érezni fogod. 

Illés Andrea

Friss topikok