Jól fizet a munkám, de utálom. Otthagyjam? - 7 jel amikor eljött az idő a karrier váltásra

Ilyen és hasonló kérdéseket hallok az elmúlt néhány hónapban Talán most az új év kezdetével egyre több emberben felmerül, hogy váltson.

Te tudod, hogy meddig érdemes a munkahelyeden maradni és mikor van az a pont, amikor érdemes állást vagy akár karriert váltani? Hogy mikor van az a helyzet, amikor már nem érdemes tovább maradni? Amikor itt az ideje továbblépni?

victoria-heath-597279-unsplash.jpgA legtöbben érezzük mikor jön el az a pont amikor már nem érdemes maradni, amikor egy nagy váltásra lenne szükségünk, de sokan a külső körülmények vagy a kényelem miatt inkább maradnak. Ilyenkor elhitetik magukkal, hogy már nem lehet nekik jobb, hogy már késő új munka után nézni vagy az új hely sem lesz jobb, csak más. Pedig eljöhet az a pont, amikor észre sem veszed, de már megfőztek, szépen lassan, mint egy békát. És vajon mikor jön el az az idő, amikor ez a helyzet már igazán tarthatatlan? Mikor veszélyezteti már a jólétünket és az egészségünket is?

Velem jó 15 éve esett meg az az eset, mikor teljesen kiégtem és magamba fordultam. Képtelen voltam a váltásra, mert annyira nagy volt bennem a megfelelési kényszer és mindenki azt mondogatta körülöttem, hogy ez egy jó hely, amíg tanulsz ne válts, nem lesz az jó neked, bírd ki. Én pedig hagytam magam befolyásolni. Úgy tűnt tényleg ez a jó megoldás, bár már minden porcikámban azt éreztem, ez hiba. Ennek az lett a vége, hogy állandóan megbetegedtem, kedvetlen voltam és nehezen álltam neki a feladataimnak, pedig nem is voltak megterhelők. Emiatt persze az önbecsülésem is a béka feneke alá csúszott. A betegségek miatt meg folyton lelkiismeret furdalásom volt. Ezután az következett, hogy kb 6 hónapig alig aludtam, reggelente úgy ébredtem, hogy a fél oldalam elzsibbadt. A munkám semmi kihívást vagy érdekességet nem tudott hozni, úgy éreztem eltékozlom az életem és a végén a fáradtságtól és amiatt, hogy csapdában éreztem magam olyan állapotba kerültem, hogy mikor az orvos megkérdezte mi a problémám nem tudtam megszólalni, csak zokogtam. Akkora volt bennem a megfelelési kényszer, hogy képtelen voltam nemet mondani arra a munkára. Úgy éreztem ott kell maradnom, mert mindenki ezt várja el tőlem, ezért inkább összeszorítottam a fogam, tovább csináltam és szinte megnémultam. Mikor néhány hét után összeszedtem magam, tudtam itt az idő, döntöttem, terveztem, nem hallgattam senkire, csak a belső érzéseimre, csak azt figyeltem mi az amit én a jó útnak érzek, mit sugall az intuícióm, lépésről lépésre építettem újra magam és hamarosan sikerült is váltanom. Mivel akkor már tudtam, hogy mit akarok és merre tartok az új helyen szinte rakétaként tört előre a karrierem, az összes elfojtott tudásom és energiám beleadtam az új feladatokba. És ez az egyik oka annak, hogy a coaching, majd később a wellbeing irányába fordultam.

Na de akkor nézzük is a tüneteket vagy tünet együtteseket, amik arra utalnak, hogy itt az idő minél előbb váltani.

1. Hová tűnt a lelkesedés?

Talán egyszer, mikor elkezdted még meg volt benned a tűz, de már rég kiégett vagy kiégetted. Talán előre léptél a ranglétrán, de az új pozícióban pont attól távolodtál el, amit élveztél és ami miatt olyan sikeres voltál a korábbi pozíciódban. Esetleg a környezeted és a vezetők változtak meg. Néha a legkisebb és legegyszerűbb feladatokat is halogatod, még olyanokat is amiket régebben szerettél, mert annyira montonná váltak a minden napok.

2. Mi történik a testeddel?

Gyakran vagy kimerült és apatikus, mikor dolgoznod kellene. Lehet, hogy havonta néhány napra még tudod lelkesíteni magad és energikus vagy, de a napok és hetek nagy részében inkább fáradtnak érzed magad. Gyakran megbetegszel és alig várod, hogy otthon maradhass. Az is lehet, hogy vasárnaponként már előre stresszelsz a hétfői teendők miatt és ez az alvásod is megzavarja. Pedig ma már tudjuk, hogy elegendő alvás nélkül nem tudunk jól teljesíteni és nem csak magunkra, de a környezetünkre is negatív hatással lehetünk. Nálam ez, ahogy olvashattad a legrosszabbat hozta.

haute-stock-photography-five-more-minutes-please-final-6.jpg

3. Tudsz még fejlődni?

Azért születtünk erre a világra, hogy fejlődjünk és növekedjünk, hogy a tudásunkkal vagy más erőforrásokkal segítsünk másokat, hogy problémákat oldjunk meg, hogy hozzájáruljunk a közösség jólétéhez. Ha olyan munkahelyen vagy ahol nincs előre lépési vagy fejlődési lehetőséged és Te erre vágysz, ha úgy érzed elvesztegeted a tehetséged és máshol jobban értékelnének, akkor itt az ideje, hogy átgondold a váltást. Hiába fejleszted magad privátban, ha a tudást mielőbb nem használod fel az el fog veszni.

4. Ez a hivatásod?

Már nem érzel elhivatottságot. Talán régebben a munkahelyeden úgy érezted meg tudod élni, azt, ami korábban annyi szenvedéllyel töltött el. Talán korábban a kreativitás vagy a probléma megoldások részei voltak a mindennapoknak és Te nagyon élvezted, de ez már nem része a munkádnak. Lehet, hogy az időd nagy részében inkább megbeszéléseken ülsz, amelyek nem hoznak igazi változást és már nem alkotsz.

Tipp: Ha visszatérsz és végig gondolod miért is kezdted el ezt a munkát és mi az, ami igazán boldoggá tesz, mi az értékrended, ez segíthet meghatározni a következő lépést és karriert. Azt is érdemes ilyenkor végig gondolni, hogy nem Te változtál-e az évek folyamán és az, ami akkor boldoggá tett ma már talán nem is érdekes számodra.

5. Maradt még önbizalmad?

Amint kételkedni kezdesz abban, hogy értékes a munkád, hogy érték-e az, amit ezzel teremteni tudsz, esetleg abban, hogy Te magad értékes vagy-e villogjon a vészjelző a fejedben. Itt drámai változásra van szükség. Ha egy olyan pozícióban maradsz, amiben rosszul érzed magad, vagy ahol nem lehetsz önmagad, ahol elveszik az önbizalmad, az hosszú távon negatívan befolyásolja az érzelmi jólléted. Egy megfelelő karrier és munka emeli az önbizalmad és az önbecsülésed, nem pedig az ellenkezőjét okozza.

6. Féltékeny vagy?

Néha féltékenyen nézed a barátaid munkáját, ami talán nem fizet jobban, de úgy tűnik ők sokkal boldogabbak. Persze van, ami csak látszat, de ha benned ez a gondolat már megfordul, hogy akár egy kevesebbet fizető munkát is vállalnál, csak olyan dolgot csinálhass, amit élvezel, az már vészcsengő. Valami nincs rendben.

Tipp: Ilyenkor nem kell elhessegetni ezt az érzést, hanem érdemes végig gondolni, hogy miért érzel így. A másik pozíciója, időbeosztása vagy esetleg a céges kultúra, amelynek része az, ami ilyen érzéseket kelt benned? Ha sikerül ezt megfejtened pontosan fogod tudni milyen típusú munkáltatónak dolgozol majd szívesen a jövőben.

7. Ötletelsz még?

Talán egész jól működsz a munkahelyeden, minden feladatot elvégzel, de nem teszed bele azt a pluszt, amit korábban. Lehet, hogy az ötleteid gyakran visszadobták vagy ignorálták, ezért már meg sem próbálod. Talán olyan cégnek dolgozol, akik azt akarják, hogy végezd el a munkád, de nem kell, hogy innovatív legyél.  Talán ezek miatt a tapasztalatok miatt a jó ötleteid későbbre tartogatod, akkor amikor majd egy másik cégnél vagy a saját cégedben tudod megvalósítani őket.

Néha annyira belefeledkezünk a mindennapokba, hogy észre sem vesszük a jeleket, csak azt érezzük, valami nem stimmel. Néha azt gondoljuk, á nem is olyan rossz ez, csak most biztos egy rosszabb időszakon megyek át. De itt az idő, hogy őszinte légy magaddal, tényleg így van?

Menj végig ezen a listán és gondold végig, ismerős bármelyik tünet? Ha legalább kettőre igennel válaszolsz, akkor itt az ideje elgondolkodnod a váltáson, mielőtt az az egészséged és a boldogságod kezdené veszélyeztetni.

süti beállítások módosítása